۱. ماجرا از این قرار است که تیم فراس (FARAS) از دانشکده مهندسی هوافضای دانشگاه صنعتی شریف، در تیرماه سال ۱۳۹۸ در مرحله اول مسابقات بینالمللی هوانوردی و فضانوردی آمریکا AIAA سال ۲۰۱۹ (شاخه طراحی موتورهای توربین گاز هوایی) شرکت کردند. آنها در قدم اول توانستند از میان ۱۵ تیم شرکتکننده در بین سه تیم برتر قرار گرفتند. مرحله دوم این مسابقات اما در تاریخ ۳۰ مرداد سال جاری برگزار شد و این دانشجویان توانستهاند، با ارائه طرح خود در این مسابقات موفق به کسب رتبه اول شوند.
۲. یکی از مهمترین اتفاقات در این مسابقه این بود که با توجه به تحریمهای ایالات متحده آمریکا علیه اتباع ایرانی و محدودیت در صدور ویزا این تیم دانشجویی نتوانستند در مسابقات به صورت حضوری شرکت کنند. اما این اقدام مانع کار آنها نشد. آنها توانستند از طریق «ویدئو کنفرانس» در این مسابقات شرکت کنند و به مقام اول برسند.
۳. از این تیم ۱۱نفره بیش از بیش از ۹ نفر آنها دانشجویان دوره لیسانس هستند و ورودی سال ۱۳۹۴. یعنی عمده این دانشجویان متولدان دهه ۷۰ هستند که توانستند علیرغم محدودیتهای اعمال شده علیه ایرانیها، فرصتسازی کنند و مچ وضعکنندگان قانون محدودیت ویزا خصوصا دونالد ترامپ را بخوابانند. اسامی اعضای این تیم به شرح زیر است:
کاوه قربانیان (سرپرست) محمدرضا امینی (مقطع دکترا) و ۹ نفر از دانشجویان ورودی ۹۴ مقطع کارشناسی به نامهای علیرضا ابراهیمی (سرگروه تیم)، امیر ناظمی، ابوالفضل ذوالفقارینسب، حجت اعتمادیانمفرد، وحید دانش، مهدی جمشیدیها، محمدمهدی اثنیعشری، امیررضا صافیزاده و سعیده کاظمبیگی، که همگی از دانشکده مهندسی هوافضا دانشگاه صنعتی شریف هستند.
۴. آنطور که دانشگاه صنعتی شریف گزارش داده است: تیم فراس از دانشکده مهندسی هوافضای دانشگاه صنعتی شریف اولین تیم ایرانی است که نه تنها موفق به کسب مقام در مسابقات بین المللی هوانوردی و فضانوردی آمریکا AIAA شاخه طراحی موتورهای توربین گاز هوایی شده، بلکه رتبه نخست این مسابقات معتبر را به خود اختصاص داده است.
۵. دانشگاه صنعتی شریف درباره این مسابقات اینطور گزارش داده که: «این مسابقه بینالمللی در خصوص طراحی نسل آینده موتور یک پهپاد جستوجو و نجات با مداومت پروازی بالا بوده است. تیم فراس موفق به طراحی یک موتور جدید با ۶۷% افزایش نسبت توان به وزن، ۳۱% کاهش مصرف سوخت ویژه و ۳۵% کاهش وزن موتور نسبت به موتور در حال بهرهبرداری شد. پهپاد مورد نظر به واسطه موتور توربین گاز هوایی طراحی شده توسط تیم فراس دانشگاه صنعتی شریف، با حفظ وزن پهپاد در حین برخاست برابر با ۱۰ هزار و پانصد پوند و سقف پروازی پنجاه هزار فوت، مداومت پروازی و برد پروازی خود را به ترتیب به بیش از ۲۵ ساعت و ۳۷۰۰ کیلومتر ارتقاء میدهد.»
۶. یکی از نکتههای عجیب درباره این فراس این است که طبق گفته مسئولان دانشگاه صنعتی شریف، تیم فراس به دلیل تحریم های ایران از سوی آمریکا قادر به دریافت جایزه خود نیز نیست!
۷. گفته میشود این تیم در تحقیقات خود اجازه استفاده از نرم افزارهای تحلیل و طراحی موتور را به دلیل تحریمهای ایران از سوی آمریکا را نداشت!
نظر شما